بهبود دیابت با وجود چاقی

31 مه 2019 - خوردن بیش از حد چربی و قند سبب افزایش وزن و کاهش سلامتی می شود. اما چرا چنین است، و آیا درمانی برای آن وجود دارد؟ در تحقیق منتشر شده در مجله ی  Cell، گروه تحقیقاتی پروفسور Jens Brüningاز موسسه ی تحقیقات متابولیسم ماکس پلانک در کلن آلمان نشان داد که تغییر متابولیسم چربی در کبد می تواند موش های چاق را، با وجود خوردن یک رژیم غذایی نامناسب، لاغرتر کند. این فرآیند همچنین متابولیسم گلوکز موش را بهبود می بخشد. این کار با حذف پروتئینی به نام سرامید سنتاز 6 امکان پذیر است.

بافت چربی محل ذخیره چربی ها است. در برخی موارد، یک رژیم غذایی طولانی مدت با محتوای بیش از حد چربی، باعث ذخیره سازی چربی در مکان های دیگر مانند بافت عضلانی و کبد می شود.این می تواند به بیماری کبد چرب، مقاومت به انسولین و در نهایت دیابت نوع 2 منجر شود. محققان از مدتها پیش متوجه شده بودند که در این فرایند یک گروه خاص از چربی های شناخته شده به نام سرامیدها دخالت دارند. این گروه از چربی ها توسط آنزیم های "سرامید سنتاز" مختلف در بدن تولید می شوند.

فیلیپ هامراشمیت، دانشجوی دکترا در گروه تحقیقاتی برنینگ و نویسنده ی اول این مطالعه، توضیح می دهد: پیش از این، گروه های تحقیقاتی دیگر نشان دادند که مسدود سازی تولید سرامید در موش باعث جلوگیری از بروز مقاومت به انسولین می شود، اما این کار با عوارض جانبی زیادی همراه است. برای مثال اگر سنتز سرامید کاملا مهار شود، می تواند بر رشد و نمو حیوانات تاثیر منفی بر جا گذارد. بهمین ما در تحقیق اخیر به دنبال یافتن آنزیم سرامید سنتاز خاصی بودیم که در ایجاد مقاومت به انسولین نقش داشته باشد، به این امید که اهداف درمان ویژه ای را شناسایی کنیم.

محققان کشف کردند که در زمان تغذیه ی موش ها با یک رژیم غذایی پرچرب، مولکولهای سرامیدی با یک طول خاص توسط  دو آنزیم سرامید سنتاز 5 و 6 ساخته شده و در کبد انباشته می شوند. هامراشمیتتوضیح داد: جالب توجه اینست که تنها غیر فعال کردن ژنتیکی آنزیم سرامید سنتاز 6 در موش، موجب محافظت از چاقی، کبد چرب و مقاومت به انسولین می شود، اما غیر فعال نمودن سرامید سنتاز 5، این اثرات را ندارد.

محصول مشابه- عملکرد مختلف

هامراشمیت گفت: این موضوع بسیار شگفت انگیز بود، زیرا این دو آنزیم محصول دقیقا مشابه ی سرامیدی تولید می کنند اما اثر متفاوتی بر متابولیسم موش دارند. ما کشف کردیم که این دو پروتئین(آنزیم سنتاز) در مکان های مختلفی در سلول فعال هستند. سرامید سنتاز 6 محتوای سرامید موجود در میتوکندری ها، (ژنراتورهای انرژی سلول) را تنظیم می کند و بر ساختار و عملکرد آنها تأثیر می گذارد.

واقعیت این است که عوارض ناشی از رژیم غذایی ضعیف در موشها، مانند اضافه وزن و کاهش سلامت، احتمالا ناشی از انباشته شدن سرامید های تشکیل شده توسط سرامید سنتاز 6 در میتوکندری ها است. تجمع سرامیدها در میتوکندریها منجر به نقص عملکرد آنها می شود. این کشف به محققان اجازه می دهد تا پروتئین های کلیدی را در میتوکندری شناسایی کنند که به سرامیدهای تولید شده توسط سرامید سنتاز 6 متصل می شوند، اما به سرامیدهای سنتز شده توسط سرامید سنتاز 5 متصل نمی شوند.

هامراشمیتتوضیح داد: با خاموش کردن آنزیم سرامید سنتاز 6 با یک روش دقیقا کنترل شده، یک اثر واضح به وجود می آید: متابولیسم گلوکز در موش ها با وجود ادامه ی تغذیه با یک رژیم غذایی پرچرب، بهبود می یابد. ممکن است که مهار سرامید سنتاز 6 یا مهار پروتئین های میتوکندریایی متصل شونده به سرامیدها- که ما آنها را شناسایی نمودیم-، بتواند به عنوان مبنایی برای درمان انسان استفاده شود، اما هنوز راهی طولانی تا رسیدن به این درمان باقی مانده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-05-diabetes-spite-obesity.html